Edukad tuleristsed Rohelises Põrgus: Vestlus Carmen Kraaviga

“Kokkuvõtteks pean tõdema, et tegemist on erakordse rajaga ja võidusõitjal paneb see silmad särama. See on kõige põnevam rada, kus siiani võistelnud olen ja ma väga nautisin kõiki väljakutseid, mis see etapp mulle pakkus.”

Carmen Kraav

Kuidas on esimest korda startida maailma kõige võimsamal ringrajal, või seda rada jagada Franz Hermanniga isiklikult? Milline äge ettevõtmine on Girls Only by WS Racing ning mida kujutab endast bemmi 330i masinaklass? Ja muidugi, mis on see Nordschleife ohtlik maagia? Nii palju küsimusi tekkis, kui Carmen Kraav oma Rohelise Põrgu debüüdi tegi. Õnneks on Carmen juba Corneri-poolse küsimustelaviiniga harjunud ja vastas lahkelt kõigile. 🙂

1. Carmen, kuidas vahepeal läinud on? Koolielu Saksamaal on hästi alanud? 

Carmen: Mul on hästi läinud! Juunikuus lõpetasin gümnaasiumi ja olen asunud kõrgharidust omandama Saksamaal. Võidusõitjana on Saksamaal paiknemine muidugi postiivne kuna olen paindlikum võistluste osas ja enamus suured Euroopa ringrajad paiknevad nüüd oluliselt lähemal kui varem.

2. Oled ilmselt vanal Nürkal startimisest kaua unistanud. Räägi, kuidas jõudsid lõpuks NLS9 starti Girls Only by WS Racing Talent Pooli ridades?

Carmen: Nürburgringil võistlemisest olen ma tõesti väiksest saati unistanud, eriti just Nordschleife rajast kuna GP rada on mul juba läbi käidud. Tegemist on legendaarse rajaga ning kuna rada on umbes 25 km pikk, siis sõitjana pakub see palju rohkem väljakutseid ja vaheldust kui muud ringrajad. Ikka ja jälle näeme kuidas maailmakuulsad sõitjad tulevad tagasi just Nordschleifele, näiteks nagu Max Verstappen, kellega sellel etapil sai koos starti mindud. Girls Only by WS Racing on tiim, kes paistab raja ääres silma naissõitjatega kuna neil on stardis BMW GT4 auto, mille nii sõitjad kui ka taustatiim koosneb ainult naistest. Neil on plaan arendada ja laiendada tiimi ja seetõttu tõid nad eelmisel etapil esmakordselt starti Girls Only Talent Pool auto, mille debüüdist ka mina osa sain. Oma võistlemisega Saksamaal olen oma kontakte jõudsalt laiendanud, mõned kuud tagasi jõudsime tiimiga suhtlusesse ning alustasime projekti elluviimist. Koostöö tekkimine oli lihtne kuna nemad otsivad noori ja andekaid võistlejaid oma ridadesse ning mina häid võimalusi ennast rajal tõestada ja oma karjääri edendada.

NLS9: 57. ADAC Barbarossapreis, Nürburgring-Nordschleife 2025 – Foto: Gruppe C Photography

3. Girls Only by WS puhul tundub tegemist ägeda ettevõtmisega, mille sõitjad on ka sellised nimed nagu Carrie Schreiner jt. Kuigi nad sõitsid erinevas klassis, kas puutusid ka nendega kokku?

Carmen: Tiim on väike ja kokkuhoidlik – kuigi sõitjad võistlevad erinevates kategooriates, siis kõik aitavad ja toetavad üksteist, eriti just nooremaid sõitjaid, jagatakse kogemusi, pardakaameraid ja muud, et koos areneda ja tulemusi koju tuua. Tiimi sõitjad ja taustajõud on kõrgel tasemel ja tiimis on mitmed tuntud naissõitjad nagu näiteks Carrie Schreiner, kes oli väga toetav ja abivalmis minu debüüdil. Lisaks temale on tiimis ka näiteks Fabienne Wohlwend ja Beitske Visser. Minu tiimikaaslastel on kogemusi võistlustel nagu F1 Academy, W Series, FIA WEC, 24h of Le Mans jne, ning taustajõudude seas leidub endiseid tehaseseitjaid ja GT3 tiimidest pärinevaid töötajaid. Minu jaoks on tegemist väga hea keskkonnaga, kus mind toetavad ja juhendavad mitmekesise kogemusega inimesed, kes on alaga tegelenud kordades kauem kui mina ise. Igaühelt on mul tiimis midagi õppida ning noorele sõitjale on tugev toetus tiimi poolt hädavajalik.

4. Räägi natuke oma masinakkassist ja kuidas erines see näiteks M2 ja 325 Cupist?

Carmen: BMW 330i on masinaklass, mis mahub täpselt nende kahe vahele. Võrreldes 325 Cupi autoga, mida tunneme BaTCC-i sarjast, on tegemist on mitu generatsiooni uuema masinaga ning autol on rohkem jõudu. M2 Cupi autole jääb 330i siiski alla, kuid Nordschleifele võistlema minnes ei ole auto võimsus oluline ning BMW 330i on minu arvates väga sobilik valik raja õppimiseks. Mulle kindlasti tuli kasuks, et mu kogemuste pagasis on 3 hooaega analoogsete autodega ning sain keskenduda rajale ja võistlussituatsioonidele, ilma, et peaksin õppima täiesti uut autot käsitlema. NLS-i ja ka 24h sõidud Nürburgringil erinevad muudest sarjadest kuna kiireima ja aeglaseima masinaklassi vahe on väga suur. Samal ajal jagavad rada nii GT3 autod tehasesõitjate kätes kui ka 325 Cupi autod ning kõik peavad sõbralikult ja turvaliselt sõidetud saama. Kõige suuremad õppetunnid tulevadki just möödasõitudest ja kiiremate klasside möödalaskmistest, ilma et ohverdaksid liigselt enda ringiaega ega ei rikuks ka teiste sõitu. Minu kategooria on üks aeglasemaid klasse sarjas, kuid sellise kogemuse käigus õpidki sa kõige kiiremini ja paremini tehnika selgeks ning saad selle hiljem kaasa võtta kiirematesse klassidesse.

NLS9: 57. ADAC Barbarossapreis, Nürburgring-Nordschleife 2025 – Foto: Gruppe C Photography

5. Aga lähme põhiteema juurde – Roheline põrgu. Lihtsalt ja selgelt, mis tunne oli seda radade-rada mõõta?

Carmen: See rada vajab tugevat ja põhjalikku eeltööd kuna 25 km rada ei saa paari ringiga selgeks. Tegelikkuses kulub mitu hooaega, et rada põhjalikult tundma õppida ja sellest maksimumi võtta. Rada vajab julgust kuna palju on pimekurve ja kõrguste muutumisi – raja madalaima ja kõrgeima punkti vahe on umbes 300m. Lisaks on Nürburgring tuntud oma halbade ja veidrate ilmastikuolude osas, tugev udu on igapäevane nähtus ning ka lund võib kohata esimestel ja viimastel etappidel. Õnneks lumega mul kokkupuudet pole veel olnud, kuid udu ja paduvihma osaliseks sain ma oma esimesel treeningul. Algus oli seetõttu raja õppimisel keeruline, kuid hiljem hakkas rada kuivama ning see tegi mu elu natuke lihtsamaks. Aga Nordschleife pole kindlasti mõeldud nõrganärvilistele – kui ka GT3 autod mööda sõidavad, siis nad ilmuvad kurvi või künka tagant ootamatult ning sellele peab reageerima kiiresti. Kokkuvõtteks pean tõdema, et tegemist on erakordse rajaga ja võidusõitjal paneb see silmad särama. See on kõige põnevam rada, kus siiani võistelnud olen ja ma väga nautisin kõiki väljakutseid, mis see etapp mulle pakkus.

6. Mis olid suurimad väljakutsed ja üllatused sel rajal?

Carmen:Kõige suurem väljakutse on see kui paljudele asjadele pidin korraga keskenduma. Raja keerukus ja eripärad, rajabarjäärid on tavapärasest lähedamal, üle 100 võistleja (nii kiiremad kui ka aeglasemad), muutuvad ilmastikuolud, tagasiside andmine tiimile, kui osades rajaosades raadioside ka katkeb ning lisaks sõitjavahetused kuna tegemist on kestvussõiduga. Fookus peab igal hetkel kohal olema ning kui kaotad tähelepanu, siis rada ei andesta ja juhtuvad õnnetused. Kuid sõitjana see on parim kool, mida suuremad on väljakutsed, seda rohkem sa õpid, ning hiljem ka monoklassidesse või sprindisõitudesse tagasi minnes on sul selle kogemuse tõttu eelis teiste sõitjate ees.

NLS9: 57. ADAC Barbarossapreis, Nürburgring-Nordschleife 2025 – Foto: Gruppe C Photography

7. Kuidas jäid lõpuks võistlusega rahule? 

Carmen: Mina jäin võistlusega väga rahule kuna tundsin suurt arengut oma sõidus ning omandasin palju uusi kogemusi. Minu kõrghetkeks oli tegelikult mu enesekindlus rajal kuna hea enesetunne autos on eelduseks kiirusele ning eeldasin, et mul kulub rohkem aega raja õppimisele. Tundsin juba teisel päeval end piisavalt enesekindlana, et püüda autost maksimumi võtta ning see tunne oli positiivne märk mu potentsiaalist rajal. Tiimi poolt polnud suurt survet tulemustele kuna kõik 3 sõitjat meie autos olid esimest korda võistlemas NSL-il ning eesmärk oli õppida ja auto tervena koju tuua. Oma tiimikaaslastega, kellega autot jagasin, puutusin kokku esimest korda ning meie koostöö sujus hästi. Võidusõidus sõitsin teises vahetuses ning hoidsin selle jooksul head tempot ja stabiilsust. Kokkuvõttes tõusime sõidu jooksul üldarvestuses umbes 20 koha võrra. 

8. Tundub, et oled mentori Tristan Viidase jälgedes liikumas? On siit on ka mõni edasine plaan juba terendamas? GT4 luba vist käes nüüd?

Carmen: Täpselt nii! Tristanil on palju kogemust NLS-i ja ka 24h sõitudega ning ta on olnud mulle väga heaks juhendajaks juba mitu aastat. Kuna loodetavasti on tegemist ainult algusega mu võistlemisega Nürburgringil, siis usun, et meie koostöö on mulle palju abiks kui läbin sama teekonda, mis tema juba läbi käinud. Nürburgringil on kiiremate masinaklassidega võistlemise eelduseks loa saamine, milleks on kindlad reeglid: pead lõpetama 2 etappi madalamas masinaklassis, sõitma võistluse jooksul kindla arvu ringe jne. Selle tulemusel saad loa, et edaspidi võistelda GT3 ja GT4 autodega ning seda läheme me järgmisel etapil ka püüdma, mis toimub 11.10. Edasised plaanid pole veel teada, kuna hetkel leiavad aset veel paljude sarjade viimased etapid ning oleneb ka sellest, kas saame edukalt viimase etapiga kätte loa kiiremate masinatega startimiseks.

NLS9: 57. ADAC Barbarossapreis, Nürburgring-Nordschleife 2025 – Foto: Gruppe C Photography

10. Franz Hermanit ka nägid?

Carmen: Isiklikult teda ei näinud, kuid rajal kohtusime korduvalt. Põnev oli näha kuidas vormelifännid sukeldusid nüüd ringraja maailma just Verstappeni osalemise tõttu ning kui palju elevust see ka raja äärde kohale tõi. Verstappeni garaaži ees oli pidevalt järjekord fännidega, mis hiljem lausa selle tõttu aiaga eraldati. Puudust polnud ka plakatitest ja lippudest ning kohapealt sai soetada igasugust fännikaupa. Loodetavasti kohtume veel rajal ka tulevikus!

Kindlasti kohtute, Carmen, ja edu 11.10!

Jaga uudist