(Originaalselt avaldatud 2019)
Pärast 2002 F1 sarja naasmist oli endine Benetton Renaulti värvides teinud aeglast aga selget arengut. 2002 tulid stabiilsed punktid, 2003/2004 võidud ja poodiumid. Neil oli pardal noor supertalent nimega Nando ja tugev meeskond eesotsas karismaatilise Flavio Briatorega. Samas kogu selle aja oli klaaslagi punast värvi ja selle taga F1-hte valitsenud Schumi ja Ferrari. 2005 puhusid aga uued tuuled ja tehnilistesse regulatsioonidesse tuli nii mõnigi muutus. Renault võttis sellest maksimumi. Andeka tehnikaguru Bob Belli juhtimisel sündis R25.
Räägime siis alustuseks tehnikast. Mis tegi selle mõneti alahinnatud auto eriliseks? Olles eduka R24 loogiline edasiarendus, oli R25 nr. 1 eeliseks väga madal raskuskese ning palju kõvem vedrustus. Sellest R25-ele ka suurepärane ja kergesti ettenähtav juhitavus. Veel oli eesmärgiks drastiliselt vähendada kaalu ja anda aerodünaamikale nii palju mänguruumi kui võimalik. Tasub ka välja tuua keerulise aga praegu tavalise elektroonikasüsteemi, mis ühendas omavahel kere ja mootori senisest palju harmoonilisemalt. Tänu sellele oli võimalik ka palju rohkem autoarenduse jaoks infot koguda.
Mootorikatte all tuksus võimas V10, rehvid Michelin, kütus Elf ning käigukast 6-astmeline poolautomaatne.
Niisiis, liigume nüüd aga R25 F1 seikluse juurde. Hooaja avaetapil, sai selgeks kolm tähtsat aspekti: Ferrari ajastu on läbi, Mclarenil läheb aega, et oma suure potentsiaaliga MP4-20 ilusti liikuma saada ja et R25 on lihtsalt ‘perfecto’
Masin oli kiire, väga hästi juhtivav ja ülimalt stabiilne. Kuigi Nandol läks Austraalias kvalifikatsioon nihu ning pidi sõidus leppima 3. kohaga, siis tiimikaaslane Fisi võttis võidu. Alonso aga nätias millise imetlusväärse ja kauni monstrumi Renault tootnud on, võites järgnevad 3 etappi (Fisi aga katkestas näidates, et R25 nüüd päris kuulikindel polnud ) Selle alla kuulus ka legendaarne Nando vs Schumi duell Imolas.
Selleks ajaks oli aset leidnud aga tähtis muutus: Mclaren MP4-20 oli end koos Räikkösega eesotas lõpuks liikuma saanud. Ja järsku tuli MM tiitliheitlusesse pinge tagasi.
R25 lihtsalt ei saanud kiiruses MP4-20-ele vastu. San Marino võideti tänu Kimi katkestamisele. Hispaanias jäädi alla. Monacos ei saadud isegi poodiumile. Järgmine võit tuli Nürbugringil, aga jälle pärast seda kui Kimi viimasel ringil katkestas. Siis järgnes aga R25 hooaja madalhetk. Canadas katkestasid mõlemad masinad ning USA-s… noo oli üks teatav väike F1 aja…häbilukku läinud arusaamatus
Pärast seda, aga võideti R25-l nii kodus Prantsusmaal kui Saksamaal, jäädes Briti GP-l siiski Mclarenile alla. Ja eks selleks ajaks oli hooaja narratiiv juba ammu paigas. MP4-20 oli enamasti kiirem, aga R25 oli ainult natukene aeglasem, üli kergesti seadistatav, mega usaldusväärne ja sobis Nandole nagu rätsepülikond.
Tõepoolest, pärast R25 võitu Saksamaal võttis MP4-20 kõigilt kuuelt järgnevalt etapilt võidud. Aga R25 oli kogu aeg lähedal ja nii polnud pidevalt tehnikaviperuste käes vaevleval Mclarenil eirilist lootus R25-ga loodud puntkiedu kaotada. Ja siis tegidki Nando ja R25 ajalugu, lõpetades Brasiilias Schumi valitsusaja ka ametlikult ja saades sõitjate MM tiitli kolm etappi enne hooaja lõppu.
Sinikollast R25-te arendati kindlameelselt edasi ning hooaja lõpus lisati ka 2006 aasta ägedal järglasel R26-l palju poleemikat tekitanud eriamordid, mis muutsid auto veelgi stabiilsemaks. Justkui kinnitamaks, et R25 ei toonud Nandole ja Renaultile tiitlid ainult tänu Mclareni tehnikaviperustele, võttis Nando ka hooaja viimasel etapil Hiinas ilusa võidu (millele Fisi oma neljanda koha lisas), et niivisi selle F1 ajalugu teinud ja tõeliselt ilusa sinikollase monstrumi loole ilus punkt panna teenitud konstruktorite karikaga.
PS!
Mainisime enne, et R25 on alahinnatud Ja eks selle põhjused on järgnevad: Ferrari oli tänu Bridgestone rehvidele out-is ning Mclaren MP4-20 oli selgelt kiirem, aga tehniliselt probleemidega. See aga ei tohiks midagi ära võtta sellelt hämmastavalt vormelilt, mis on ainult kogunud austajaid ja lugupidamist aja möödudes ja mis muuseas astus virtuaalsel kujul üles ka kaunis sissejuhatuses F1 2005 PS2 mängule . Jah… R25 oli kaua tehtud kaunikene, kes säilitas ka pensionipõlves oma võlu kui redefineeris Richard Hammondi arusaamise füüsikaseadustest